
Z naszego zaproszenia skorzystali: Iwona Gajdzińska - rzecznik MPK, Grzegorz Ganowicz - Przewodniczący Rady Miasta Poznania, Lidia Dudziak - Radna Miasta Poznania, Paweł Sowa - prezes Stowarzyszenia "Inwestycje dla Poznania" i Bartosz Nowak - Przewodniczący Komisji Infrastruktury i Polityki Przestrzennej Rady Osiedla Święty Łazarz.
Zaproszenie wystosowaliśmy również do pozostałych miejskich radnych, jednak większość z nich była tego dnia w Lublinie na wyjazdowym posiedzeniu Komisji Rewitalizacji. Niektórzy rajcy nam odmówili, tłumacząc się obowiązkami służbowymi. A niektórzy podawali inne przyczyny:
Ja akurat tramwajami nie jeżdżę. Ostatni raz tramwajem jechałem 15 lat temu - powiedział Wojciech Kręglewski, Radny Miasta Poznania.
Z naszego zaproszenia nie skorzystał też Zarząd Dróg Miejskich ani Stowarzyszenie "My Poznaniacy".
Najbardziej jednak zadziwiająca jest postawa Zarządu Transportu Miejskiego (ZTM), który jako zarządca komunikacji miejskiej w Poznaniu przede wszystkim powinien być zainteresowany propagowaniem idei Europejskiego Dnia bez Samochodu.
"Serdecznie dziękując za przesłane zaproszenie do wspólnej przejażdżki tramwajem w dniu 22 września br. uprzejmie informujemy, że z uwagi na nasz rozkład zajęć, m.in. związany właśnie z obchodami Europejskiego Dnia bez Samochodu nie mamy możliwości uczestnictwa w powyższym przedsięwzięciu" - napisał do nas w piśmie nadesłanym do redakcji portalu lazarz.pl Rafał Kupś, p.o. dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
W ubiegłym tygodniu telefonicznie ponowiliśmy nasze zaproszenie.
Dla nas nie jest to rzecz atrakcyjna. Mamy czterech ludzi, którzy na bieżąco jeżdżą tramwajami i monitorują sieć. Mamy inne zadania, niż pokazywanie się medialnie. Naprawdę nie znajdziemy czasu" - powiedział w rozmowie telefonicznej Jarosław Sobkowiak z ZTM.
Szkoda, że żaden z 300 pracowników ZTM nie znalazł chociaż pół godziny czasu na udział w przejeździe tramwajem i sprawdzenie aktualnej sytuacji komunikacyjnej. ZTM pokazał przede wszystkim brak szacunku dla pasażerów, którzy teraz szczególnie muszą borykać się z trudnościami w podróżowaniu po mieście.
Uważam, że to jest skandal. Poruszę tę sprawę w rozmowie z panem dyrektorem ZTM na posiedzeniu naszej komisji - mówi Lidia Dudziak, Radna Miasta Poznania i wiceprzewodnicząca Komisji Gospodarki Komunalnej i Polityki Mieszkaniowej.
Naszą tramwajową przejażdżkę rozpoczęliśmy w czwartek na przystanku Głogowska/Hetmańska, o godz. 15:30, kiedy zaczyna się popołudniowy szczyt komunikacyjny.
Czekając na przystanku obserwowaliśmy jak w kierunku przeciwnym (w stronę Górczyna) ciągnie się "sznur" sześciu tramwajów.
Specjaliści twierdzą, że to jest kwestia wyregulowania sygnalizacji. Nad tą regulacją świateł pracują. Efekty już widać. Dwa tygodnie temu to rzeczywiście był armagedon komunikacyjny. Głogowska stała. Autobusy miały nawet 120 minutowe opóźnienia. Teraz zdecydowanie kurczy się lista tych linii, które mają tak duże opóźnienia. Pytanie, czy możemy mówić o normalnej komunikacji, w sytuacji gdy na 22 istniejące linie tramwajowe tylko trzy kursują normalną trasą, a pozostałe objazdami - tłumaczy Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy MPK.
O godz. 15:35 według rozkładu miał podjechać tramwaj linii nr 16, którym mieliśmy udać się pod "Browar". Mimo, że na trasie "szesnastki" jest to dopiero trzeci przystanek, to tramwaj podjechał z dwuminutowym opóźnieniem.
Panie redaktorze, zmieściliśmy się jednak w czasie. W rozkładzie tolerancja mówi o opóźnieniu do 3 min - przekonywała Iwona Gajdzińska z MPK.
A ja myślałem, że będzie wszystko ustawione i idealnie dograne w czasie. Prawie się udało - żartował Paweł Sowa ze Stowarzyszenia "Inwestycje dla Poznania".
W końcu wszyscy wsiedliśmy do "szesnatki". Mimo popołudniowego szczytu komunikacyjnego tramwaj nie był przepełniony, panie Iwona Gajdzińska i Lidia Dudziak znalazły nawet miejsce siedzące.
Ulicą Głogowską "szesnastka" jechała w miarę płynnie. Sygnalizacja świetlna działała dobrze. Najwięcej czasu, ponad 3 minuty tramwaj czekał zjeżdżając z Mostu Dworcowego, na skrzyżowaniu ulic Towarowej i Stanisława Matyi.
W końcu o godz. 15:53 nasz tramwaj dojechał do przystanku "Półwiejska", gdzie zakończyliśmy podróż.
Według rozkładu "szesnastka" powinna jechać 11 minut jednak tramwaj spóźnił się aż o 7 minut. Lepiej nie myśleć, ile wyniosło opóźnienie na Kórnickiej, Placu Wolności, Moście Teatralnym, o przystanku końcowym na osiedlu Sobieskiego nie wspominając.
W trakcie podróży nasi goście rozmawiali m.in. o planowanych udogodnieniach dla pasażerów. Jednym z pomysłów jest wydłużenie ważności biletu 15-minutowego, który obowiązywałby przez pół godziny.
A czy w tramwajach nie można wprowadzić biletów przystankowych, tak jak w autobusach? - zastanawiała się Lidia Dudziak, Radna Miasta Poznania.
Może warto, by ZTM ogłosił promocję na sieciówki - zasugerował Paweł Sowa ze Stowarzyszenia "Inwestycja dla Poznania".
ZTM może zrobić taką promocję bez uchwały Rady Miasta. Mógłby zrobić to nawet od następnego tygodnia, nie oglądając się na radnych - mówił Grzegorz Ganowicz, Przewodniczący Rady Miasta Poznania.
Po wspólnej przejażdżce, na jednym z najbardziej oblężonych przystanków w Poznaniu, pod samym Starym Browarem, przeprowadziliśmy rozmowę z naszymi gośćmi.
Janusz Ludwiczak, lazarz.pl: Kiedy mieli Państwo okazję jechać ostatni raz tramwajem?
Iwona Gajdzińska, rzecznik MPK: Zaledwie wczoraj [w środę – przyp. red.]
Lidia Dudziak, Radna Miasta Poznania: Niestety nie pamiętam.
Bartosz Nowak, Rada Osiedla Święty Łazarz: Jakiś miesiąc temu.
Grzegorz Ganowicz, Przewodniczący Rady Miasta Poznania: Jakoś przed wakacjami.
Paweł Sowa, Stowarzyszenie "Inwestycje dla Poznania": Dzisiaj i wczoraj.
Jak oceniają Państwo komunikację w Poznaniu?
Iwona Gajdzińska: Wolałabym, żeby wypowiedzieli się Państwo. Ja jako rzecznik przewoźnika nie jestem bezstronna.
Lidia Dudziak: Uważam, że nie jest najgorsza. W tej chwili jest problem, bo są prowadzone remonty związane z Euro. To wszystko się skumulowało. Można zastanawiać się dlaczego teraz wszystko na raz się robi.
Grzegorz Ganowicz: Jeden przejazd to jest za mało, żeby stwierdzić to obiektywnie. Jechaliśmy w godzinie szczytu z Hetmańskiej do Starego Browaru. Według rozkładu jazdy powinniśmy jechać 11 minut, przejechaliśmy w 18. Z jednej strony prawie dwa razy dłużej niż zakłada rozkład jazdy, ale z drugiej strony jechaliśmy tramwajem, który nie był zatłoczony, było kilka miejsc siedzących. To opóźnienie nie było aż tak wielkie, jak to się w Poznaniu słyszy, że jest horror komunikacyjny, nie jest tak źle. Ale zawsze może być lepiej.
Paweł Sowa: Komunikacja jest w miarę dobra, tylko trzeba myśleć jak ją poprawiać, żeby była na lepszym poziomie. Remonty to jest okres, kiedy jest odnawiana infrastruktura. Jak się remontuje łazienkę, to jest na jakiś czas niedogodność we własnym domu. Trzeba myśleć nad takimi rozwiązaniami jak buspasy. Może promocje biletowe, które zachęcą jeszcze więcej osób do korzystania z komunikacji miejskiej. Musimy robić wszystko, by ta komunikacja działała jak najlepiej.
Bartosz Nowak: Z każdym rokiem jest coraz lepiej. Dowodem na to są nowe autobusy niskopodłogowe, nowe tramwaje czy nowa zajezdnia. Tylko klaskać i by co roku było jeszcze lepiej.
Co Państwo sądzą o takiej idei jak Europejski Dzień bez Samochodu, który narodził się we Francji. Czy można ekologiczne środki transportu, nie tylko tramwaj promować nie tylko raz w roku?
Iwona Gajdzińska: Myślę, że ta idea ma tyle samo zwolenników, co przeciwników. Niektórzy krytykują, za to, że jest to taki akcyjny sposób do zachęcania do korzystania ze środków komunikacji miejskiej. Jest to impreza z pewną tradycją, bo odbywa się od kilku lat. Jeżeli uda się namówić chociaż kilku kierowców, by tego dnia zostawili samochód na przydomowym parkingu i przesiedli się do tramwaju to dobrze. Być może stwierdzą, że tramwajem jeździ się po śródmieściu znacznie szybciej, taniej i bez stresu związanego z parkowaniem.
Grzegorz Ganowicz: Jako promocja transportu publicznego to zawsze każda akcja się przydaje. Ja też jestem podmiotem takiej promocji, bo poruszam się znacznie częściej samochodem niż transportem publicznym. To jest pewnie też kwestia mentalna. Ci, którzy jeżdżą samochodami powinni zmienić swój sposób myślenia. Żeby to zrobić, trzeba kilka razy spróbować. Jeśli tak na to spojrzymy to warto takie akcje robić.
Lidia Dudziak: Każda idea, która coś promuje jest fajna. Trzeba to kontynuować i być może, że kilka osób uda się do tego przekonać. Myślę, że warto pomyśleć o wprowadzeniu biletów przystankowych w tramwajach.
Bartosz Nowak: Popieramy takie akcje, byle były bardziej rozpowszechnione i nagłośnione.
Paweł Sowa: Każda okazja do promowania komunikacji zbiorowej jest dobra. Może warto zrobić więcej takich dni w roku, niż tylko 22 września. Tu jest kwestia pracy nad tym, by tak komunikacja była lepsza. Może ten dzień nas skłoni do poszukiwania takich rozwiązań, by oferta biletowa była bardziej przystępna dla ludzi. Im więcej ludzi będzie korzystać z komunikacji miejskiej, tym mniej nas będzie to kosztowało.
W tej chwili remonty dwóch ważnych węzłów - Ronda Jeziorańskiego i ulicy Roosevelta utrudniają komunikację w mieście. Jakie propozycje biletowe i udogodnienia dla pasażerów rozważa się wprowadzić?
Iwona Gajdzińska: Trudno nam się wypowiadać, nam jako MPK. Od 1 stycznia 2009 roku wszystkimi sprawami dotyczącymi taryf, opłat, kontroli biletowej zajmuje się Zarząd Transportu Miejskiego, którego szkoda, że tutaj z nami nie ma. Jednak zawsze było tak, że to radni decydowali o taryfie opłat za korzystanie ze środkami komunikacji miejskiej.
Lidia Dudziak: Wiadomo, że radni o tym decydują, ale propozycje przedstawiało kiedyś MPK, teraz ZTM. Jest to pakiet różnego rodzaju biletów. Obecnie radni są za wydłużeniem czasu biletów 15 minutowych. Zastanawiamy się nad tym jak to zrobić. Nie jest to takie proste.
Grzegorz Ganowicz: Mam wrażenie po ostatnich dyskusjach w radzie, że większość ma poczucie, że jakiś ruch powinien nastąpić. Jedni mówią dlatego, żeby zrekompensować te utrudnienia i żeby przez remonty nie zachęcić ludzi z powrotem do korzystania z samochodów, tylko, żeby utrzymać klientów transportu publicznego. Z tych powodów warto ruch wykonać. Problem jest jednak w szczegółach, wiążę nadzieje ze spotkaniem Komisji Gospodarki Komunalnej, bo tam różne propozycje są prezentowane i najbardziej rozsądna zostanie wybrana.
Specjalnie zabrałem Państwa tutaj na przystanek "Półwiejska", ponieważ od prawie 20 lat spora liczba mieszkańców Łazarza i Górczyna, a także szkoły i rady osiedli domagają się uruchomienia na stałe bezpośredniego połączenia tramwajowego z ulicy Głogowskiej do dworca PKS, pod Browar i na deptak. W tej chwili jest takie połączenie w postaci linii nr 6 i 16. Jednak czy jest szansa, by tego typu połączenie zostało wprowadzone na stałe i czy jest ono w ogóle potrzebne?
Iwona Gajdzińska: Organizatorem komunikacji w mieście jest Zarząd Transportu Miejskiego. My jesteśmy spółką, która działa w warunkach wolnego rynku. Jesteśmy zainteresowani tym, żeby jak najwięcej jeździć, robić kilometry i wozić ludzi - do tego jesteśmy powołani.
Lidia Dudziak: Ja jestem za takim rozwiązaniem, z resztą sama w poprzednich kadencjach interpelowałam. Wówczas MPK było organizatorem przejazdów i niestety nie udało się przekonać prezesa, chociaż robił badania opłacalności. Faktycznie chodziło wtedy o sumę 4 mln zł. Ja wtedy nawet zgłosiłam poprawkę do budżetu, ale niestety to nie przeszło. Podnoszono argumenty, że zbyt mało osób będzie korzystać z takiego połączenia. Mam nadzieję, że po tym jak się skończy ten prowizoryczny okres wrócimy do tematu. Dyrektor ZTM obiecał, że przyjrzy się temu. To nie musi być linia, która będzie kursować cały dzień.
Grzegorz Ganowicz: To oznacza, że po tych samych torach ma jeździć jeszcze jedna linia. Nie znam się na komunikacji, ale to system naczyń połączonych. Każdy by chciał, żeby dojechać z miejsca A do B bezpośrednio, niestety przepustowość torów jest za mała. W związku z tym trzeba to tak to skonstruować, aby system był jak najbardziej optymalny. Połączenie z Łazarza i Górczyna było by dobre dla mieszkańców, ale pytanie jak by to wpłynęło na przepustowość całego układu komunikacyjnego. Trzeba by poprosić fachowców o przeprowadzenie badań.
Paweł Sowa: Jeśli jest zapotrzebowanie na to połączenie, to czemu nie. Trzeba to sprawdzić przeprowadzając szczegółową analizę, także kosztów przedsięwzięcia.
Bartosz Nowak: Popieramy takie rozwiązania, jednak byle były by racjonalne i poparte analizami. Udogodnienia dla mieszkańców tak, ale poparte rachunkiem ekonomicznym.
Fot: Janusz Ludwiczak
ZOBACZ TAKŻE: W czwartek dzień bez samochodu. Kierowcy pojadą autobusami i tramwajami za darmo
Komentarze (11)
Aktualności |
najnowsze | najpopularniejsze |
· Znów będą wymieniać torowisko na skrzyżowaniu Przybyszewskiego i Bukowskiej
(22-09-2023 12:42)
· St. sekc. Dawid Hyżyk z JRG2 "najtwardszym strażakiem" – zdobył tytuł Mistrza Świata
(22-09-2023 07:20)
· Upamiętniono zamordowanych przez UB
(22-09-2023 06:50)
· Gąsiorowskich: Mieszkańcy narzekali na smród. W mieszkaniu znaleziono zwłoki mężczyzny
(22-09-2023 06:15)
· Kierowcy pojadą tramwajem i autobusem za darmo
(22-09-2023 00:30)
· Zaginęła Zuzia – szukają jej stęsknieni właściciele
(23-01-2023 07:22)
· Polskie wina i myśliwi na Targach
(18-03-2023 00:16)
· Głogowska: Ciężarówka zderzyła się z tramwajem
(03-03-2023 08:14)
· "Inkubator Kultury" zamienił się w "Przystanek Pireus" i zaprasza na dzień otwarty
(17-03-2023 23:06)
· Spotkania z podróżnikami na Łazarzu - Łukasz Wierzbicki w SP69
(23-03-2023 06:45)
Niezapominajka |
wrz
do 24-09-2023
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Targi mieszkań i domów
wrz
do 29-09-2023
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Targi Polagra
Master Baker - konkurs wypieku chleba i bułek
"Taropak" - Miedzynarodowe Targi Techniki Pakowania i Etykietowania
wrz
do 01-10-2023
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Targi Smaki Regionów
do 30-09-2023
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Viva Seniorzy!" - targi senioralne
18:00
Kościół Michała Archanioła ul. Stolarska 7
Odpust parafialny pod przewodnictwem ks. kan. Waldemara Hanasa – ekonoma Archidiecezji
Komentarze |
najnowsze | najwięcej |
· Co za kretyński pomysł. Nie umieją dostosować istniejących torów to wolą ...
(20-09-2023 20:21)
· Koncepcja numer 3549. Zreszta, nawet w artykule jest wspomniany poprzedni ...
(20-09-2023 16:38)
· --- gdzieś jest napisane jak Chrystus przegonił pewne towarzystwo ze ...
(18-09-2023 12:46)
· Jakim prawem kler wtrąca się intymne sfery życia.
(18-09-2023 09:32)
· Maryja płacze nad Wami - chciwcy, bez sumienia i etyki. Nie jest dla Was ...
(18-09-2023 08:35)
· Działkowcy protestują: "Rada osiedla podjęła decyzję bez konsultacji z ... (19)
· Zamurowano okna w kamienicy przy Głogowskiej. Obok powstanie nowy budynek (16)
· Radna Klaudia Stecka: "Kim jest Jacek Hałasik?" (15)
· Prawie milion złotych dla Łazarza – radni rozdysponowali budżet na 2024 rok (14)
· Os. Hetmańskie: Ruszyła budowa 14-kondygnacyjnego bloku, w którym powstanie ... (13)
Ogłoszenia |
· Chcesz pozdrowić sąsiada? Nie wiesz, jak sprzedać samochód lub ...
(19-08-2005 00:00)
Zapisz się na listę mailingową: